Sağlıkta iklim değişikliği müfredatı: Türkiye tıp fakülteleri içerik analizi
Citation
Özmen, A. & Evci Kiraz, E. D. (2022). Sağlıkta İklim Değişikliği Müfredatı: Türkiye Tıp Fakülteleri İçerik Analizi . Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi , 31 (5) , 388-400 .Abstract
Amaç: Çalışmanın amacı, Türkiye’de tıp fakültesi öğrencilerinin iklim değişikliği eğitimi alıp almadığını tespit etmek, iklim değişikliği dersi verilen tıp fakültelerinin ders içeriğini analiz etmek, iklim değişikliği-sağlık ilişkisinin önemini vurgulamak ve bu konuyu ulusal literatüre kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışmada nitel veri toplama yöntemi olan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’deki Türkçe eğitim veren vakıf ve devlet üniversitelerindeki tıp fakültelerinin Bologna Bilgi Paketi-Öğretim Programı ders içerikleri(boş olması halinde ders programları) taranmış, iklim değişikliği eğitimi veren tıp fakültelerinin ders içerikleri incelenmiştir. Bulgular: Türkçe tıp eğitimi veren 84 devlet, 25 vakıf, iki KKTC olmak üzere toplam 111 üniversitenin ders içerikleri iklim eğitimi veren tıp fakültelerini ve iklim ilişkili ders veren dört tıp fakültesinin ders içeriklerinin incelemesini oluşturmaktadır. Sonuç ve Tartışma: Gelecekte küresel iklim değişikliğinin yaratacağı sağlık sorunları ve olaylarının belirsizliğiyle başa çıkabilecek donanımlı sağlık profesyonellerine ihtiyaç duyulacaktır. Çalışma sonucunda Türkiye’de iklim değişikliği ve sağlık kavramının tıp müfredatına entegrasyonunun hiç olmadığı görülmüştür. Gerekli çalışmaların hızla yapılması gerektiğini aynı zamanda değişim çağrısının aciliyetini de vurguluyoruz. Aim: The aim of the study was to determine whether the medical faculty students in Turkey received climate change education, to analyze the course content of the medical faculties where climate change lectures were given, to emphasize the importance of the climate change-health relationship and to bring this subject to the national literature.
Materials and Methods: Content analysis method, which is a qualitative data collection method, was used in the study. The course contents of the Bologna Information Package-Teaching Program of the medical faculties of foundation and state universities that provide Turkish education in Turkey were scanned, and the course contents of the medical faculties providing climate change education were examined.
Findings: The course contents of a total of 111 universities, 84 of which are state, 25 founda-tions, and 2 are Turkish Republic of Northern Cyprus, providing medical education in Turkish, constitute the examination of the course contents of the medical faculties that provide climate education and the course contents of four medical faculties that provide climate-related lectures.
Conclusion and Discussion: There will be a need for well-equipped health professionals who can cope with the uncertainty of health problems and events that will be created by global climate change in the future. As a result of the study, it has been seen that there is no integration of the concept of climate change and health into the medical curriculum in Turkey. We stress the urgency of the call for change, while also emphasizing that the necessary work must be done quickly.