Sinemada kurgusal denemelerin temelleri: Sovyet sineması örneği
Citation
SALMAN SEMİH (2021). Sinemada Kurgusal Denemelerin Temelleri: Sovyet Sineması Örneği. 4th Cultural Informatics, Communication & Media Studies Conference (CICMS-2021) - Adnan Menderes Üniversitesi İletişim Fakültesi, 96.Abstract
Sinemanın ilk dönemlerinde, dramatik bir yapı oluşturmak yerine teknik gelişmelere ağırlık
verildiği bilinmektedir. İlk olarak görüntülerin birleştirilmesi olarak nitelenen kurgu kavramı,
sinemanın gelişimiyle birlikte dramatik yapıyı belirleyen temel unsurlardan biri olarak
görülmeye başlanmıştır. George Méliès’in tesadüfi bir şekilde keşfettiği kurguya yeni anlamlar
kazandıran yönetmen David W. Griffith’tir. Griffith sadece kurguyu geliştirmekle kalmamış aynı
zamanda Sovyet yönetmenlerin bakış açılarını da etkilemeyi başarmıştır. Lev Kuleshov, V.
Pudovkin, S. Eisenstein ve D. Vertov gibi yönetmenler, önce Griffith’in filmlerini yeniden
kurgulamışlar sonrasında da farklı yöntemler deneyerek bu alanda özgün bir dil geliştirmişlerdir.
Fenomenoloji (olgubilim) desenine göre yapılandırılan bu çalışmada, Sovyet yönetmenlerin
(Kuleshov, Pudovkin, Eisenstein, Vertov) kurguya ilişkin denemeleri ele alınarak sinemada
kurgunun gelişiminin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu çerçevede, Kuleshov’un denemeleri,
Pudovkin’in bağlantısal kurgu anlayışı, Eisenstein’ın diyalektik kurgu yöntemi ve Vertov’un sinegöz kuramı ayrıntılı olarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Sovyet yönetmenlerin,
filmlerinde tercih ettikleri biçimsel denemelerle kurguya yeni anlamlar yükledikleri ve bu
kavramı bir kurama dönüştürdükleri sonucu çıkarılmıştır.
Collections
- Bildiri Koleksiyonu [10]