Bir tutum ve davranış biçimi olarak ırkçılığın pekiştirilmesinde reklamcığın rolü
Citation
KIRIK, A , ÖZTÜRK, F , SALTIK, R , ORUJOVA, A . (2018). BİR TUTUM VE DAVRANIŞ BİÇİMİ OLARAK IRKÇILIĞIN PEKİŞTİRİLMESİNDE REKLAMCIĞIN ROLÜ. Asya Studies , 4 (4) , 15-22 . DOI: 10.31455/asya.431898Abstract
Irkçılık tarih boyunca çeşitli şekillerde değişime uğrayarak varlığını sürdürmüştür. İnsanlar arasındaki eşitsizliği yok sayan ve toplumsal bütünlüğe zarar veren bir sorun olarak güncelliğini korumaya devam etmektedir. Irkçılık kavramı ayrımcılık, ötekileştirme ve dışlama eylemleriyle bağlantılı olup bu eylemleri gerçekleştirmek için "ırk" kavramı bir araç olarak kullanılmaktadır. Bilimsel olarak kullanılan ırk kavramı zaman içinde değişime uğrayarak insanları fiziksel özelliklerine göre ayrıştırmıştır. Tarihsel geçmişte insanların fiziksel özellikleri sebep gösterilerek milyonlarca insanın öldüğü soykırım olayları yaşanmıştır. Günümüzde ırkçılığın oluşum ve yayılma görünüşlerine bakılarak toplumsal değişimlere ayak uydurduğu, değişen koşullara göre kendini güncellediği söylenebilir. Gündelik hayatımızda etkinliğini sürdüren ırkçılık kavramının gündeme gelmesinde insanların enformasyon ihtiyacını karşılayan medyanın ve özellikle de medyanın bir parçası olan reklamcılığın rolü yadsınamaz niteliktedir. Medyanın hem görsel hem de söylemsel ifade alanı sunması izleyiciler üzerinde daha güçlü bir etki yaratır. Medya metinlerinde üretilen ırkçılık temelli tüm ifade ya da görsellerin geniş kitlelere ulaşıyor olması izleyiciler üzerinde önyargı ve ayrımcı zihniyetin oluşumuna katkı sağlayacak dolayısıyla ırkçılık ideolojisinin tohumları medya aracılığıyla yayılacaktır. Medyanın reklamlara, finansal çıkar ortamı açısından bağımlı olması onu ırkçılığın yayılma mekanizması haline getirmektedir. Öte yandan tüketiciler sadece izlediği ırkçı reklamlar ile değil, satın aldıkları ürünlerle de bu nefreti çoğaltmaktadırlar. Bu çalışmada ırkçılık kavramı açıklanmaya çalışılmış ve bu sorunun reklamlar aracılığıyla topluma nasıl aktarıldığı göstergebilim yöntemiyle analiz edilmiştir. Racism has maintained its existence through various changes throughout history. It continues to maintain its update as a problem that ignores human inequality and damages social cohesion. The concept of racism is linked to acts of discrimination, alienation and exclusion, and the concept of "race" is used as a means to carry out these actions. The concept of race, which is used scientifically, has changed over time to differentiate people according to their physical characteristics. Historically, there have been genocide events in which millions of people have died due to the physical characteristics of people. It can be said that nowadays, racism has changed itself according to the changing conditions, making up with social changes by looking at the formation and spreading appearances. The role of media, especially advertising, which is part of the media, can not be denied when the concept of racism continues to be effective in our everyday life. The presentation of media both as a visual and discursive domain has a stronger impact on viewers. The fact that all racism-based expressions or images produced in media texts reach broad masses will contribute to the formation of prejudice and discriminatory mindset on the viewers, and therefore the seeds of the ideology of racism will be disseminated through the media. Being dependent on ads in terms of financial interest media oftenly become the spreading mechanism of racial separation. Consumers increase this hatred not only by watching these ads but also buying these products. In this study, the concept of racism was tried to be explained and it was analyzed by semiology method how this problem was transferred through advertisements.
Source
Akademik Sosyal Araştırmalar = Academic Social StudiesVolume
4Issue
4Collections
- Makale Koleksiyonu [10]