Sosyal medya ekonomisi bağlamında dijital kullanıcı emeği
Citation
Demir, T. (2018). “Sosyal Medya Ekonomisi Bağlamında Dijital Kullanıcı Emeği”. 16. Uluslararası Milenyumda İletişim Sempozyumu, 218-226.Abstract
Medyanın dijitalleşmesiyle yeni dünya düzeninin terminolojisini oluşturan kavramların içeriklerine farklı boyutlar eklenmiş ve ekonomi olgusunun dijital ortamlara yansımasının değerlendirilmesi ilgi çekici bir hal almıştır. Kapitalizme farklı bir boyut kazandıran ve sürecin 'bilişsel kapitalizm adı altında yeniden değerlendirilmesini gerekli kılan dijitalleşme uygulamaları, dünyada yeni bir üst düzeni oluşturmakta ve medyanın ulaştığı teknik koşullar nedeniyle kapitalizm fikrinin daha da kökleşmesine imkan tanımaktadır. Bu çalışmada, bilişsel kapitalizmin yeniden tanımladığı emek kavramı, "kullanıcı emeği" ya da "dijital emek" kavramına dönüşüm süreci, iletişim teknolojisi ve sosyal medya bağıntısıyla ele alınmaktadır. Sosyal medya kullanıcıları tarafından üretilen dijital kullanıcı emeğinin değerlendirilmesini amaçlayan çalışmada, emek kavramı, kullanıcıların bakış açısıyla değerlendirilmiştir. Çalışmada, sosyal medya iletişim ağları için üretilen içeriğin paylaşılarak görünür hale getiriliyor olma durumlarının ekonomik anlamda nasıl değerlendirildiği, dijital kullanıcıların sosyal medya iletişim ekonomisi konusundaki farkındalıklarının ne olduğu ya da olabileceği sorunsalı değerlendirilmektedir. Çalışma evreni sosyal iletişim ağları olmakla birlikte, sosyal medya iletişim ağları arasından Facebook, Instagram ve Twitter örnek/em ortamı olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri, örneklemde sınırlı tutulan sosyal medya kullanıcıları arasından rastlantısal örnek/em yoluyla seçilen toplamda 30 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Dijital ortamda ortaya çıkan kullanıcı emeğinin sosyal medya iletişim ekonomisi açısından kullanıcıların bakış açılarıyla yansıtılacağı bu çalışmada, Facebook, Instagram ve Twitter kullanıcılarının "emek" kavramına bakış açıları değerlendirilerek sonuca yansıtılmaktadır. Çalışma, literatürdeki hakim görüşe farklı bir bakış açısı kazandırması ve sosyal medya dijital iletişim kanallarında oluşturulan kullanıcı emeği konusunda sağlayacağı farkındalık açısından önem taşımaktadır. Different dimensions have been added to the contents of the concepts that constitııte the terminology of the new world order with the digitalization of the media, and it has become interesting to evalııatc tize reflection of the phenoınenon of economics on digital media. Tlıe applications of digitalization, whiclı give a different dimensioız ta capitalism aııd whiclı need to be re-evaluated un der the term 'cogııitive capitalism ', constitııte a new upper order in the world and allow t/ıe further rooting of tlıe idea of capitalisııı due to the technical conditions tlıat tlıe media has reaclıed. In this stııdy, the notion of labor, whiclı is redefined by cognitive capitalisın, is discııssed by the colıesion of t/ıe trmısformatioıı of the coııcept of "ııser labor" or "digital labor", conıınımication tec/ınology and social ınedia. Tlıe study aiıns to evaluate digital user labor produced by social media users, and t/ıe concept of labor was evalııated from tire point of view of users. In the study, the problenıatic of how the content produced for social media networks is shared and ınade visible is benefitted econonıically and what the awareııess of digital nıedia ıısers about social media coııımunicatioıı economics is or can be are evaluated. Altlıouglı tlıe populatioıı of tlıe study was defiııed as the social nıedia coınmunication networks, tlıe Facebook, tlıe lnstagram and tlıe Twitter were detcrınined as tlıe sampling environnıent. Tire researclı data was obtained by ıısing senıi-structured interview teclıniqııe with a total of 30 people selected tlırouglı accidental sampling aınong social nıedia users who were limited in tlıe sample. This stııdy will reflect the user labor, which has eınerged in the digital eııvironnıent, witlı tlıe perspectives of ıısers in terms of social nıedia coınnıuııication econonıy, aııd the points of view of Facebook, Iııstagranı and Twitter ıısers to tlıe coııcept of "labor" were evaluated and rejlected tlıe result. The study is important iıı the sense of briııgiııg a differeııt perspective to the dominant view iıı tlıe literature aııd providiııg awareness regarding the user labor created in social media digital conımunicatioıı channels.