Türkiye’de elektronik işe alım kullanımına yönelik bir araştırma
Citation
LEBEKWE, M , GÜRAN, R . (2018). TÜRKİYE'DE ELEKTRONİK İŞE ALIM KULLANIMINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Marmara İktisat Dergisi , 2 (1) , 89-104 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mje/issue/36764/418740Abstract
Bu çalışmada bir insan kaynakları aracı olarak e-işe alma kullanımı incelenip analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, organizasyonların e-işe almada kariyer web sitelerinden nasıl yararlandıklarını ortaya koymaktır. Çalışmada, Cober vd. (2004) tarafından geliştirilmiş insan kaynakları kariyer web sitelerini analiz yöntemi kullanılmıştır. www.fortuneturkey.com tarafından oluşturulmuş Türkiye’de 2015 yılındaki en büyük 500 şirket listesinden en üst 25 Türk şirketinin insan kaynakları ve kariyer web siteleri incelenip analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında, 25 şirket üzerinden sadece iki şirketin kendilerine ait insan kaynakları web sitesinin olmadığı anlaşılmıştır. Bu iki şirket de uluslararası şirketlere bağlı olduklarından ana şirketin web sitesini kullanmışlardır. Tüm şirketlerin kariyer web sitesine güler yüzlü, mutlu insan resimleri ve üretilen ürünlerin fotoğrafları yerleştirilmiştir. İdeal çalışma ortamları ve kariyer geliştirilebilir bir çalışma ortamını gösterebilmek adına web sitelerinde ilgili şirketler tasvir yoluyla anlatmıştır. Web siteleri, organizasyonlarda cinsiyet ve yaş çeşitliliği göstermesine rağmen hiçbir web sitesinde ırksal çeşitlilik görülmemiştir. Hem Türkçe hem de yabancı dil (İngilizce) kullanılan web sitelerinde sağlanan bilgilerin miktarı aynı değildir, yabancı dilde verilen bilgiler daha az ve daha genel olmuştur. Şirketlerin insan kaynakları web sitelerinin çoğu, işe alma süreci hakkında detaylı bilgi vermiştir. Fakat verilen bilgiler uzun metinler halinde olduğu için okuması kolay değildir. Hiçbir şirket online başvuru aracı olarak e-posta kullanmamıştır. Şirketlerin çoğu, kullanıcı adı ve şifresinin başvuru işleminden önce alındığı kendi web sitesinde doldurulup temsil edilebilir bir online başvuru formu sunmaktadır. Ancak bazı şirketler iş olanaklarının ilanları ve başvurularını almak için üçüncü şahıs web siteleri kullanmıştır. This study examines the use of E-recruitment as a human resources tool in organizations. The aim of this study is to demonstrate how organizations are benefiting from career websites in E-recruitment. The study take into account the method developed by Cober et al (2004) for analysing organizations’ career websites. From the year 2015 500 largest companies in Turkey as presented by www.FortuneTurkey. com, the top 25 Turkish companies’ human resources or career websites were examined and analysed. From the finding of the study, out of the 25 companies only two did not have their own human resources website. They used parent company website as they were attached to an international company. In all the websites, the companies put colourful pictures, pictures of people with happy faces and pictures of the products produced. Websites portrayed companies as ideal places to work and development a career for job seekers. Even though the websites portrayed gender and age diversity in the organizations, they failed to show racial diversity and for websites that used both Turkish language and a foreign language (English language) the amount of information provided was not the same. The information provided in foreign language was less and too general. Most companies gave detailed information on recruitment process however the information was in paragraphs making it not easy to follow or read. No company used email service as an online application tool. Most companies used online application form that are filled and submitted on the website. A user name and password have to be created before starting the application process. However some companies used third party websites for advertising and applying for opening posts.