Determination of consumers' attitudes towards ecommerce sites according to their risk avoidance level
Citation
Özaydın, M., Yılmaz, Ö., Başarır, Ç. (2020) Determination of Consumers' Attitudes towards ECommerce Sites According to Their Risk Avoidance Level. S. Grima, E. Özen, H. Boz, E. Saçkes (Eds.), IV. International Applied Social Sciences Congress (C-IASOS20) Proceeding Book, 22nd-24th October 2020 “Applicable Knowledge for a Sustaniable Future” içinde (551-568 ss.). İzmir: İzmir Kavram Vocational School.Abstract
Giriş: Elektronik ticaret sunduğu birçok avantaja rağmen hâlâ tüm tüketiciler tarafından güvenilir görülmemektedir. Tüketiciler farklı risk algıları sebebiyle, elektronik ticarete yönelik farklı tutumlar geliştirmekte ve bu tutumlar tüketici davranışlarını etkilemektedir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin riskten kaçınma düzeylerine göre ne şekilde gruplandığını ve uluslararası e-ticaret sitelerine yönelik eğilimlerin bu gruplandırmaya göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Yöntem: Çalışmada 33 sorudan oluşan anket formu kolayda örnekleme ile 433 kişiye uygulanmış ve elde edilen sonuçlar SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Analizde tanımlayıcı istatistiklerden, iki aşamalı kümeleme analizinden, bağımsız iki örneklem t testinden yararlanılmıştır. Bulgular: Çalışmada tüketicilerin riskten kaçınma düzeylerine göre 2 farklı grupta toplandığı ve tüketicilerin uluslararası e-ticaret sitelerinden satın alma eğilimlerinin, riskten kaçınma düzeylerine göre farklılaştığı yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Introduction: Despite the many advantages it offers, electronic commerce is still not seen as reliable by all consumers. Consumers develop different attitudes towards electronic commerce due to different risk perceptions and these attitudes affect consumer behaviour. Aim: The purpose of this study is to determine how consumers are grouped according to their risk aversion levels and whether the trends towards international e-commerce sites differ according to this grouping. Method: In the study, the questionnaire form consisting of 33 questions was applied to 433 people with convenience sampling and the results obtained were analysed with the SPSS 22.0 package program. Descriptive statistics, two-stage cluster analysis, independent two-sample t-test were used in the analyses. Findings: In the study, it was found that consumers were grouped in 2 different groups according to their risk aversion levels and that consumers' purchasing tendencies from international e-commerce sites differ according to their risk aversion levels.
Collections
- Bildiri Koleksiyonu [23]