Augmented reality (ar) marketing as a remedy for economic recession in the covid-19 era
Citation
Altun, D. (2020) Augmented Reality (AR) marketing as a remedy for economic recession in the Covid-19 era . S. Grima, E. Özen, H. Boz, E. Saçkes (Eds.), IV. International Applied Social Sciences Congress (C-IASOS20) Proceeding Book, 22nd-24th October 2020 “Applicable Knowledge for a Sustaniable Future” içinde (581-582 ss.). İzmir: İzmir Kavram Vocational School.Abstract
Introduction: Augmented Reality (AR) is a technology of superimposing real-world images and digital
content using the cameras of mobile devices or smart glasses such as Google Glass. This technology
has been used in many fields such as medicine, military, engineering, education and marketing for a
long time, but its importance in marketing has been understood more clearly during the Covid-19
pandemic conditions. So that, thanks to AR marketing applications, it is possible for consumers to
experience and interact with the products or services they are interested in without violating the
quarantine rules, without even leaving their homes, and without going to the stores physically.
Aim: The purpose of this research is to examine how the interest of consumers staying at home due to
quarantine to AR technology, an experiential marketing tool, has changed compared to the prequarantine
period, so to investigate and reveal whether the use of AR technology has increased due to
the pandemic.
Method: For this purpose, the relationship of AR technology, which is expected to reach a market size
of approximately 220 billion dollars in the Covid-19 period, with experiential marketing and the projects
of worldwide businesses that carry out AR marketing studies were examined by literature review, and
the results were presented comparatively.
Findings: Research findings indicate that AR marketing practices positively affect the purchasing
intendens and decision-making behavior of consumers. It is revealed that this effect on the consumer
can be explained by the dimensions of experiential marketing. The findings show that marketing
activities using AR technology can significantly improve the market conditions leading to economic
recession due to the pandemic.
It is understood that the study can contribute to the marketing literature. Giriş: Artırılmış Gerçeklik (AR), mobil cihazlar veya Google Glass gibi akıllı gözlüklerin kameraları kullanılarak, gerçek dünya görüntüleri ile dijital içeriklerin üst üste bindirilmesi teknolojisidir. Bu teknoloji uzun zamandır tıp, askeriye, mühendislik, eğitim ve pazarlama gibi birçok alanda kullanılmakta olup Covid-19 pandemi koşulları devreye girdiğinde pazarlama alanındaki önemi çok daha net anlaşılmıştır. Öyle ki AR pazarlama uygulamaları sayesinde, tüketicilerin karantina kurallarını çiğnemeden, evlerinden bile çıkmadan, yani fiziksel olarak mağazalara gitmeden, ilgilendiği ürün veya hizmetleri sanki yanındaymış gibi görerek ve etkileşime girerek, bunları sanal olarak deneyimlemesi mümkün olmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, karantina sebebiyle evde kalan tüketicilerin deneyimsel pazarlama aracı olan AR teknolojisine ilgisinin, karantina öncesi döneme kıyasla nasıl değiştiğini incelemek, dolayısıyla pandemi sebebiyle AR teknolojisinin kullanımının artıp artmadığını araştırmak ve ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu amaçla, Covid-19 döneminde yaklaşık 220 milyar dolarlık bir piyasa büyüklüğüne ulaşması öngörülen AR teknolojisinin deneyimsel pazarlama ile ilişkisi ve AR pazarlama çalışmaları yürüten dünya çapındaki işletmelerin projeleri literatür taraması yapılarak incelenmiş, sonuçlar karşılaştırmalı biçimde ortaya konmuştur.
Bulgular: Araştırma bulguları, AR pazarlama uygulamalarının tüketicilerin satın alma eğilimlerini ve karar verme davranışlarını olumlu yönde etkilediğine işaret etmektedir. Tüketicideki bu etkinin, deneyimsel pazarlamanın boyutları ile açıklanabildiği ortaya konulmaktadır. Bulgular, AR teknolojisi ile yapılan pazarlama faaliyetlerinin, pandemi sebebiyle ekonomik durgunluğa doğru giden piyasa şartlarını önemli biçimde iyileştirebileceğini göstermektedir. Çalışmanın pazarlama literatürüne katkı sağlayabileceği anlaşılmaktadır.
Collections
- Bildiri Koleksiyonu [23]