Reklamda teknoloji teması ve yapı kredi örneği
Citation
Demir, T. (2018). “Reklamda Teknoloji Teması Ve Yapı Kredi Örneği”. USBİK 2018 I. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 1193-1201.Abstract
Bir ürün ya da hizmetin hedef kitlelere tanıtılması konusunda en etkili iletişim yöntemlerinden biri reklamdır. Reklamlar aracılığıyla tüketiciyle ürün arasında bir ilişki yaratılır. Bu nedenle reklamla oluşturulan iletişimde hem görüntü hem de sözlü içeriğin kurgusal boyutu oldukça önemlidir.
Reklam içeriğinin üretilmesi ürünün genel özellikleriyle bağlantılıdır. Bu nedenle reklamda içeriğin yaratılması ürünün özelliklerine göre şekillenir. Ürünün tüketicinin zihninde rakiplerinden farklılaşarak ayrı bir yer edinebilmesi, söz konusu ürünün konumlandırılması açısından önem taşımaktadır. Bu çalışma, günümüz dünyasında teknolojinin öneminin giderek artması, dijital çağın sürekli yenilenerek tüm sistemleri kendi kurallarına uygun hale dönüştürmesinin reklam yansımalarındaki değerlendirilmesini konu almaktadır. Çalışma evreni banka reklamları olmakla birlikte, reklamda işlenen teknoloji konusunun anlamca ortaya koyduğu ana yönelim Yapı Kredi Bankası reklam örneklemi ile sınırlandırılmıştır. Seçilen örneklem Yapı Kredi Bankası’nın üç ayrı televizyon reklam filminden oluşmaktadır. Reklamlardaki söylemlerin ne tür bir mesaj içerdiği sorunsalı, nitel araştırma yöntemlerinden söylem çözümlemesi ile analiz edilmektedir. Örneklem reklamlarında, teknoloji temasına vurgu yapılan söylemlerle, bankanın tüketici zihninde “Türkiye’nin Dijital Bankası” konumlandırmasına destek verdiği varsayılmaktadır.
Reklam iletişimi aracılığıyla, yeni çağın gelişmiş teknolojik dünyasında, çağı yakalayabilen banka imajını destekleyen söylemlerle Yapı Kredi markası kendisini ifade etmektedir. Sonuç olarak reklam, herhangi bir ürünü tüketici zihninde kodlamak açısından yazılı, sözlü, görsel iletişim türlerini profesyonel bir kurgu ile kurgularken, aynı zamanda toplumsal gelişmeleri, çağın gerekleri ve ideallerini de gündeme taşıması açısından güncel konulardan beslenmiştir. Bu çalışma, dijital dünyanın değerlendirilmesine imkan veren bulguları ile konuyu “post insanlık”, “robot-insan”, “yapay zeka”, “insan odaklı teknoloji” ve “insan makine etkileşimi” ni reklam değerlendirmesi açısından tartışmaya sunması nedeniyle önemli bulunmaktadır. Advertising is one of the most effective communication methods about the familiarizing of a product or a service to target markets. Via advertising, a relationship is created between the consumer and the product. That is why the fictive dimension of both visual and verbal content in the communication that is created in the advertising is quite important. Producing the content of the advertising is in association with the general features of the product. That is why the creation of content in the advertising is shaped by the features of the product. The facts that the product differs in the minds of consumers and attains a place in the market are of capital importance with regard to the positioning of the relevant product. This study is about the gradual increase
of the importance of technology in today’s world and the evaluation in the advertising reflections of the transformation of the constantly renewing digital age of all the systems into a state that is suitable for its rules. Although the population of the study is composed of bank advertisements, the main tendency that the subject of technology in the advertisement reveals in the sense of meaning is limited by the sample of the YapıKredi Bank advertisements. The chosen sample consists of the three separate elevision advertisements of YapıKredi Bank. The research question ‘what kind of a message do the discourses in the advertisements contain?’ is analyzed by discourse analysis which is one of the qualitative research methods.In the sample advertisements, the bank is assumed to support the “Turkey’s Digital Bank” positioning in the minds of consumers with the discourses that emphasize the theme of technology. In the advanced technological world of the new age, the YapıKredi brand expresses itself via advertising communication with the discourses that support the image of a bank that catches the era. As a result, while advertising builds the kinds of written, verbal and visual communication with regard to coding any product in the
consumer’s mind, advertising is fed by current issues in the sense of bringing up social developments and the necessities and ideals of the time to the agenda. This study is considered important with its findings that enable the evaluation of the digital world and it opens the subject with the concepts “post-humanity”, “robot-human”, “artificial intelligence”, “people-oriented technology” and the “human-machine interaction” up for discussion in the sense of advertisement evaluation.